واسازی: از دوستی تا سیاست
نویسنده
چکیده مقاله:
واسازی کوششی است برای رهانیدن اندیشه ی غربی از تخته بند انگاره های متافیزیکی؛ سیاست واسازانه نیز به همین منوال به دنبال زدودن این انگاره ها از ساحت سیاستورزی عملی و نظری بر میآید. چنین است که بنیادهای سیاست واسازانه، که یکی از اساسیترین آنها دوستی است، نسبتی با مباحث کلاسیک سیاست ندارند. دوستی برای دریدا اساس تعیین مشی سیاسی است؛ و رها شدن از دوستی به ارث رسیده از سنت متافیزیکی، که دیگری را به حاشیه می راند و با او به تقابل برمیخیزد، گام اول تحقق سیاست واسازانه خواهد بود. این نوشتار پس از بررسی مختصر چیستی واسازی، به تلقی دریدا از مقوله ی دوستی خواهد پرداخت، و سرانجام نقش دوستی در سامان سیاست واسازانه را خواهد شکافت.
منابع مشابه
دریدا: واسازی، از نقد مابعدالطبیعة غربی تا سیاست
به نظر دریدا، منشأ خشونت و دیگرستیزی موجود در ساحت سیاست غربی تفکر متافیزیکی است؛ سنت متافیزیک غربی، از افلاطون تا هوسرل، جایگاه اصلی و اولیة دیگرستیزی سیاسی است. این تفکر با نفوذ به تمامی ساحتهای اندیشه و عمل انسان غربی، راه را بر بینش و کنشی دیگرخواه بسته است. دریدا با نقد ِمصادیق این دیگرستیزی، میکوشد سیاستی دیگرگون بیافریند. این مقاله پژوهشی در ماهیت نقد دریدا از سنت متافیزیکی در مرحلة ن...
متن کاملدریدا: واسازی، از نقد مابعدالطبیعة غربی تا سیاست
به نظر دریدا، منشأ خشونت و دیگرستیزی موجود در ساحت سیاست غربی تفکر متافیزیکی است؛ سنت متافیزیک غربی، از افلاطون تا هوسرل، جایگاه اصلی و اولیة دیگرستیزی سیاسی است. این تفکر با نفوذ به تمامی ساحت های اندیشه و عمل انسان غربی، راه را بر بینش و کنشی دیگرخواه بسته است. دریدا با نقد ِمصادیق این دیگر ستیزی، می کوشد سیاستی دیگرگون بیا فریند. این مقاله پژوهشی در ماهیت نقد دریدا از سنت متافیزیکی در مرحلة ن...
متن کاملدریدا: واسازی، از نقد مابعدالطبیعه غربی تا سیاست
به نظر دریدا، منشأ خشونت و دیگرستیزی موجود در ساحت سیاست غربی تفکر متافیزیکی است؛ سنت متافیزیک غربی، از افلاطون تا هوسرل، جایگاه اصلی و اولیه دیگرستیزی سیاسی است. این تفکر با نفوذ به تمامی ساحت های اندیشه و عمل انسان غربی، راه را بر بینش و کنشی دیگرخواه بسته است. دریدا با نقد ِمصادیق این دیگر ستیزی، می کوشد سیاستی دیگرگون بیا فریند. این مقاله پژوهشی در ماهیت نقد دریدا از سنت متافیزیکی در مرحله ن...
متن کاملتکوینگرایی: از سیاست بینالملل تا سیاست خارجی
تکوینگرایی از جمله رهیافتهای متأخر و مطرح در علوم اجتماعی و تحلیل روندهای سیاسی است که در میانه دو رهیات عقلانیتگرا و پسامدرن قرار گرفته و قایلان به آن مدعیاند که میتواند کاستیهای این رهیافتها را در فهم و تبیین سیاستهای ملی و بینالمللی جبران نماید. به بیان دیگر تکوینگرایی، پیوند دهنده قابلیتها و تواناییهای هر یک از این دو رهیافت و از بین برنده منازعه تئوریک میان آنها است. مقاله ...
متن کاملواقعگرایی نوکلاسیک: از سیاست بینالملل تا سیاست خارجی
واقعگرایی نوکلاسیک با قرار دادن سرشت آنارشیک نظام بینالملل به عنوان نقطه عزیمت خود، با وجود تلاش مداوم تکمیلی (سازا) برای توضیح آنامولیهای نوواقعگرایی، اغلب از منظر زمینههای معرفت شناختی، متدولوژی و نظری از سوی غیرواقعگرایان مورد انتقاد قرار گرفته است. واقعگرایی نوکلاسیک، تلفیقی از واقعگرایی کلاسیک و نوواقعگرایی است (سطح واحدـ سیستمیک). این نظریه در واکنش به ضد تقلیلگرایی بیش از ان...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 32
صفحات 153- 171
تاریخ انتشار 2015-11-06
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023